Frakt & Retur

Senast uppdaterad: 7 september 2025

Tack för att du väljer Helna! Vi strävar efter att behandla och skicka dina beställningar så snabbt som möjligt. Vänligen läs vår frakt- och returpolicy noggrant. Genom att lägga en beställning hos Helna godkänner du följande villkor:

 


1. Orderhantering

  • Det tar 1–3 arbetsdagar att behandla din order efter bekräftelse, oavsett vilket fraktalternativ du väljer i kassan.

  • Vi skickar måndag till fredag, exklusive helger och helgdagar. Vi kan inte garantera leverans på lördagar.

  • Vi skickar inte beställningar samma dag. Om du beställer på måndag skickas ditt paket vanligtvis på tisdag eller onsdag.

  • När din beställning skickas får du ett e-postmeddelande med spårningslänk. Det kan ta upp till 48 timmar innan du får detta meddelande.

  • Vi ansvarar inte för eventuella förseningar som orsakas av fraktbolaget.


2. Adressuppgifter

  • Felaktiga eller ofullständiga adresser kan försena ordern med ytterligare 1–2 arbetsdagar.

  • Kontrollera alltid dina leverans- och betalningsuppgifter noggrant innan du slutför köpet för att undvika förseningar.


3. Leverans & mottagande

  • Ditt paket kan komma att kräva signatur. I de flesta fall levereras paketet till din brevlåda eller dörr, men det är upp till transportören att avgöra om det är säkert att lämna paketet.

  • Om det anses osäkert kan paketet lämnas hos ett ombud eller en ny leverans göras. Vi rekommenderar att du anger en adress där någon kan ta emot paketet.


4. Leveranstider & transportörer (endast Norden)

Vi levererar inom Norden med spårbar frakt. Nedan anges uppskattade leveranstider:

Land Transportör & tid Fri frakt
Sverige 5-12 arbetsdagar Över 499 SEK
Danmark 5-12 arbetsdagar Över 534 NOK
Norge 5-14 arbetsdagar Över 339 DKK
Finland 5-14 arbetsdagar Över 269 FIM

 

  • Du får en orderbekräftelse via e-post när din beställning är behandlad.

  • När din beställning skickas får du en separat e-post med spårningsnummer.

  • Observera att spårningsinformationen kan ta 1–4 dagar att uppdatera.


5. Returer

  • Du har 30 dagars returpolicy från den dag du mottar varan.

  • För att ha rätt till retur måste varan vara i samma skick som du mottog den: oanvänd, med alla etiketter kvar och i originalförpackning. Du måste också ha kvittot eller köpehandlingen.

  • Kontakta oss på kontakt@helna.se för returadress och returförfrågan. Returer utan godkänd förfrågan accepteras inte.

  • Om returen accepteras skickar vi en returfraktsedel och instruktioner.

Skador & problem

Kontrollera alltid din beställning vid mottagandet och kontakta oss omgående om produkten är skadad, defekt eller felaktig, så hjälper vi dig att lösa det.

Ej godkända returer

  • Rea-artiklar och presentkort kan tyvärr inte returneras.

Byten

Det snabbaste sättet att byta vara är att returnera den du har och därefter lägga en ny beställning när returen har godkänts.

Ångerfrist inom EU

Du har alltid 14 dagars ångerrätt enligt EU:s konsumentlagstiftning, utöver vår 30 dagars returpolicy.


6. Återbetalningar

  • Vi meddelar dig när vi har tagit emot och kontrollerat returen.

  • Om återbetalningen godkänns sker den automatiskt till din ursprungliga betalningsmetod inom 10 arbetsdagar.

  • Kom ihåg att det kan ta ytterligare tid för din bank eller kortutgivare att behandla transaktionen.

  • Om det har gått mer än 15 arbetsdagar sedan vi godkände returen, kontakta oss på kontakt@helna.se


7. Fel adress

  • Det är kundens ansvar att ange korrekt leveransadress vid beställning.

  • Eftersom vi arbetar för snabba leveranser är möjligheten att ändra ordern mycket begränsad. Kontakta oss omgående om du behöver göra en ändring.

  • Om paketet returneras till oss på grund av fel adress kan vi skicka det på nytt (tilläggsavgift kan tillkomma) eller återbetala beloppet.


Kontakt

Har du frågor om vår frakt- och returpolicy?
E-post: kontakt@helna.se